Jag hör att hon är den rätte

Vad är kärlek för mig? Kärlek är ett för mig, väldigt utslitet och använt ord bland folk som lätt missbrukar det. Man kan säga ”Jag älskar dig” allt för tidigt till någon, man inte alls känner. Man kan utnyttja andra, för att få kärlek.

Jag kommer ihåg, när jag gick i lågstadiet. En vän till mig var tillsammans med 5 personer samtidigt. Då satt man bakom skolan och pussas med någon och sedan nästa rast kunde killen kasta sand på en för att det va för pinsamt att visa att man var kär i någon. En puss var en snorig puss och tänder som slogs emot varandra för att man inte riktigt visste hur man skulle göra. På alla hjärtans dag kanske man hittade en teckning som låg på hyllan i kapprummet där en tjej och en kille stog och höll varandra i handen.  Men nu då, är det så mycket bättre nu?

För mig är kärlek, inte när man bara umgås med någon för att göra det. Det är inte att sitta och kramas och hångla i en soffa. Det är inte bara att en dags vips vara tillsammans med någon när man egentligen inte låtit någon riktigt få veta hur man säger. Det är inte bara att säga ”jag älskar dig”. Det är någonting man säger, när man verkligen menar det. Det kanske är kärlek för någon, men för mig är det inte det. Kärlek är för mig, är att möta världen tillsammans med en person man inte kan vara utan. I motgångar och framgångar. I otröstbara stunder och stunder då man viker sig utav skratt. I dem stunderna då man behöver en riktig vän, utan att behöva visa det för att den redan vet om det. Det är när jag garanterat vet att svaret på ”vill-du-gifta-dig-med-mig-frågan?” blir ja, oavsätt vem utav oss som tar det steget att fria. För mig är det kärlek, när det pirrar sådär i magen, lika mycket som det gjorde första gången jag såg honom. Jag tvekar inte, jag är inte rädd. Då är det kärlek.

Det handlar inte om att hitta den man vill gå till sängs med, utan den man vill vakna upp med. Det handlar inte om att hitta den man vill leva med, utan den man inte kan leva utan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback